ECOVIS Poland Sp. z o.o. | ul. Garażowa 5A, 02-651 Warszawa
Zmiana ustawy o podatku od towarów i usług – część I
Kolejne zmiany podatkowe przed nami, poniżej opis części z nich:
W dniu 29 sierpnia 2019 r. Prezydent podpisał uchwaloną przez Sejm ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, która nowelizuje m. in. przepisy dotyczące mechanizmu podzielonej płatności (tzw. split payment). Obecnie ustawa oczekuje na publikację w dzienniku ustaw.
Zmiany dotyczące mechanizm podzielonej płatności wejdą w życie z dniem 1 listopada 2019 r.
Do najważniejszych zmian dotyczące mechanizmu podzielonej płatności, które zostały wprowadzone przez tę nowelizację należy zaliczyć, naszym zdaniem:
- wprowadzenie obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności
podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności przekracza 15 000 zł
- likwidacja stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w transakcjach krajowych,
z dniem 1 listopada 2019 r. uchyla się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług,
z których wynikał obowiązek stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w stosunku do dostaw towarów i świadczenia usług pomiędzy polskimi podatnikami
- obowiązek umieszczania na fakturach adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”
faktury, w których kwota należności ogółem przekracza 15 000 zł, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy powinny zawierać wyrazy „mechanizm podzielonej
płatności”
- obowiązek posiadania rachunku rozliczeniowego
podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi, o których mowa
w załączniku nr 15 do ustawy, oraz podatnicy nabywający te towary lub usługi są obowiązani posiadać rachunek rozliczeniowy lub imienny rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej otwarty w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, prowadzone w walucie polskiej
- sankcje dla podatników naruszających nowe obowiązki [(i) dodatkowe zobowiązanie podatkowe, (ii) brak prawa rozpoznania zapłaconej kwoty w kosztach uzyskania przychodów, (iii) sankcja wynikająca z Kodeksu karnego skarbowego)
(i) w przypadku stwierdzenia, że:
– podatnik wystawił fakturę z naruszeniem ust. 1 pkt 18a (tj. bez umieszczenia wyrazów „mechanizm podzielonej płatności”, oraz
– podatnik dokonał płatności z naruszeniem ust. 1a (tj. bez zastosowania mechanizmu podzielonej płatności),
naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku przypadającej na dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, wykazanej na tej fakturze[1]
(ii) podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji o wartości przekraczającej 15 000 zł została dokonana
z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności – w przypadku transakcji, których przedmiotem są towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy [2]
(iii) podatnik, który wbrew obowiązkowi dokonuje płatności kwoty należności wynikającej z faktury z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych; w wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu zabronionego podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe
[1] – w przypadku podatnika, który wystawił fakturę sankcji nie stosuje się, jeżeli zapłata kwoty odpowiadającej kwocie podatku przypadającej na dostawę lub świadczenie usług wymienionych w złączniku nr 15, wykazanej na fakturze, została dokonana z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności
– w przypadku podatnika, który dokonał płatności sankcji nie stosuje się, jeżeli dostawca lub usługodawca rozliczył całą kwotę podatku wynikającą z faktury, która została zapłacona bez zastosowania mechanizmu podzielonej płatności,
[2] regulacja ta nie została uwzględniona w tekście ustawy uchwalonej ostatecznie przez Sejm i przekazanej Prezydentowi do podpisu; mimo to ustawa zawiera przepisy przejściowe dotyczące tej regulacji, co może wskazywać na omyłkowe usunięcie tej regulacji z ostatecznie uchwalonego teksu ustawy i należy liczyć się z tym, że regulacja ta zostanie ostatecznie umieszczona w ustawie
W najbliższych dniach przekażemy Państwu kolejne informacje w tym zakresie.
Powyższe informacje mają charakter ogólny (nie mają charakteru pełnego i wyczerpującego) – w szczególności nie są opinią lub poradą prawną.
W przypadku pojawienia się jakichkolwiek pytań związanych z prezentowanymi informacjami zapraszamy do kontaktu z nami.